Wat is het werkelijke verschil tussen een gewoon energiesysteem en een systeem dat is ontworpen om uw energiekosten terug te brengen? In de horeca- en vrijetijdssector kunnen miljoenen euro per jaar worden bespaard. Dat is de reden waarom steeds meer bedrijven kiezen voor de installatie van intelligente, energiezuinige opties, zoals warmte-krachtkoppelingssystemen (wkk).
Energiebehoeften kunnen variëren per bedrijf. In een hotel zijn de belangrijkste verbruiksgebieden verwarming, warm water (60 procent) en licht (25 procent). In een recreatiecentrum, zijn het vooral het zwembad, de airconditioning en het ventilatiesysteem die het meeste energie verbruiken.
Het goede nieuws is dat er allerlei innovatieve manieren zijn om minder energie te verbruiken, inclusief de menselijke benadering. Dus begin met het betrekken van uw team bij zaken als het controleren van instellingen en het in de gaten houden van apparatuur en systemen. U zou ook gasten kunnen vragen om feedback: Is het in het gebouw te warm of te koud? Is het zwembad te warm? Al deze dingen leveren een positieve bijdrage aan het verminderen van het energiegebruik.
Weet u hoeveel energie u op dit moment gebruikt? Weet u eigenlijk wel hoe u daar achter zou kunnen komen? Gelukkig zijn er in de hedendaagse energiebewuste markt tal van opties:
Met het energiebeheersysteem kunnen bovendien de instellingen snel en eenvoudig worden aangepast, wat u daadwerkelijk kan helpen om de kosten te verlagen met tien procent. Een dergelijk energiebeheersysteem biedt u de mogelijkheid om installaties te controleren als de gasten er niet zijn. Zo kunt u voorkomen dat er onnodig lampen blijven branden in de badkamer of dat de airconditioning op maximaal blijft staan in een lege kamer.
In een rapport dat vorig jaar uitkwam, kwam naar voren dat de hotelsector als geheel £ 38 miljoen (€ 45,6 miljoen) per jaar kan besparen door een reeks energiebesparende initiatieven en investeringen. Dat is maar liefs £ 64 (€ 77) per kamer.
Omdat deze besparingen rechtstreeks van invloed zijn op de nettoinkomsten, neemt ook de druk af om extra te verkopen in een sterk concurrerende markt.
De Carbon Trust schat dat een besparing van twintig procent op energie feitelijk dezelfde invloed heeft op de netto-inkomsten als een stijging van de verkoop van vijf procent. En als het juiste systeem wordt geïnstalleerd, is die twintig procent waarschijnlijk veel gemakkelijker te bereiken dan die vijf procent.
In recreatiecentra verbruikt een zwembad doorgaans 1.321 kWh per m2 per jaar aan energie en 258 kWh per m2 per jaar aan elektriciteit. Maar met efficiënt energiebeheer kan het verbruik worden beperkt tot 573 kWh per m2 per jaar aan energie en 164 kWh per m2 per jaar aan elektriciteit.
Bij de huidige prijzen zou dat neerkomen op een verlaging van 47 procent van de prijs die een eersteklas recreatiecentrum betaalt voor zijn energie in vergelijking met een gemiddeld recreatiecentrum.
Ook in de hotelbranche moet de kracht van mensen zelf nooit worden onderschat. Iedereen is zich er inmiddels van bewust hoe belangrijk energiebesparing is en daarom zien bezoekers graag dat er positieve stappen worden genomen. Om te laten zien wat u doet, kunt u:
Accor, dat eigenaar is van Novotel en Ibis, zal binnenkort een calculator toevoegen aan zijn app om gasten te informeren over de ecologische en economische impact van hun verblijf in een hotel (waterverbruik, CO₂-uitstoot, arbeidsplaatsen die worden gecreëerd of in stand gehouden).
Dit volgt op een onderzoek van zevenduizend gasten waaruit bleek dat twee van de drie gasten bereid zijn iets meer te betalen voor een verblijf in een hotel dat op verantwoorde wijze handelt.
Accor, een bedrijf met honderden hotels, heeft een vérreikend duurzaamheidsplan. Maar zelfs Accor heeft moeten toegeven dat, ondanks het feit dat het de jaarlijkse toename van energiegebruik heeft weten om te zetten in een afname, de vooruitgang nu is gestagneerd.
Het duurzaamheidsrapport van Accor uit 2016 meldt: "Alle mogelijke inspanningen om te komen tot optimalisering van bestaande apparatuur in hotels (zoals het finetunen van machine-instellingen, opleiden van personeel, installeren van leds, regelkleppen en bewegingssensors etc.) zijn inmiddels gedaan en de afname van het energieverbruik gaat steeds trager."
En Accor is niet het enige bedrijf waarvoor dit geldt. Meer en meer horeca- en recreatiebedrijven zijn in dezelfde positie terechtgekomen. De eenvoudige maatregelen op korte termijn zijn inmiddels genomen en hebben het beoogde resultaat opgeleverd, maar leiden niet tot een verdere afname van het energieverbruik. De investeringen voor de middellange termijn, zoals ledverlichting en bewegingssensoren, werken - en toch blijven de energieprijzen en de CO₂-heffingen stijgen. De oplossing? Besteed meer om meer te besparen.
Veel bedrijven kijken nu naar projecten die grotere investeringskosten met zich meebrengen. Zij zien deze investeringen als een manier om hun bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken wanneer de energieprijzen omhoog gaan, wat onvermijdelijk is. Voor bedrijven, zoals hotels, die 24/7 geopend zijn, vormt een warmte-krachtkoppelingssysteem (wkk) een aantrekkelijke oplossing.
Warmte-krachtkoppeling wordt aanbevolen door de overheid als een uiterst efficiënte manier om energie te creëren. De units wekken niet alleen elektriciteit op, maar herwinnen feitelijk het merendeel van de warmte die wordt gecreëerd tijdens het proces en hergebruiken deze om het gebouw te voorzien van verwarming en warm water.
Ook de Carbon Trust heeft gewezen op de voordelen van wkk-systemen voor gebouwen die veel energie nodig hebben, omdat deze systemen een belangrijke bijdrage leveren aan de vermindering van de CO2-uitstoot.
Natuurlijk is warmte-krachtkoppeling niet geschikt voor elk hotel of recreatiecentrum en daarom zou u moeten overwegen een haalbaarheidsstudie uit te voeren. Maar een goed onderhouden systeem zorgt voor besparingen op de lange termijn, zoals door het Crowne Plaza Liverpool is aangetoond.
Met een wkk-systeem zijn uw nettoresultaten hoger , trekt u nieuwe gasten en wordt u concurrerender in de komende jaren. Is dat niet wat we allemaal willen met ons bedrijf?
Meld u aan om onze driemaandelijkse nieuwsbrieven te ontvangen:
Door een formulier in te vullen, gaat u akkoord met de verwerking van uw persoonsgegevens door Centrica Business Solutions zoals beschreven in het Privacybeleid. Centrica Business Solutions stuurt u regelmatig een nieuwsbrief en ander marketingmateriaal waarvan wij denken dat het voor u relevant is. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden.