De COVID-19-pandemie heeft bewezen waarom alertheid en innovatie cruciaal zijn voor fabrikanten. Toen de productielijnen werden bedreigd door middelen schaarste, afwezig personeel en gekelderde vraag, moesten fabrikanten zich snel aanpassen. Het wereldwijde management consultancy bedrijf McKinsey stelt vast dat fabrikanten die zich eerder hadden bewapend met innovatieve, digitale oplossingen (zoals nieuwe energietechnologieën), deze storm beter hebben doorstaan: in tegenstelling tot hun collega's hadden ze namelijk een snellere en ruimere armslag om te reageren op de crisis.
Uit wereldwijd onderzoek van PwC blijkt dat 92% van de executives in de industriële productie, innovatie belangrijk vinden voor toekomstige inkomstengroei. Fabrikanten zijn uiteindelijk actief in een steeds competitiever wordende omgeving. Marges worden steeds kleiner en kosten blijven stijgen. En toch moeten ze ook manieren vinden om efficiënter te produceren, tegemoet te komen aan veranderende klantverwachtingen, productiestilstand te beperken, ervoor te zorgen dat elke productie meteen perfect verloopt én te voldoen aan strenge just-in-time leveringsschema’s. Innovatie is vereist om deze complexe en onderling verweven uitdagingen aan te pakken.
Katalysator voor verandering
Innovatie heeft vele gedaanten en manifesteert zich ook in energie. Centrica Business Solutions heeft via een onderzoek vastgesteld dat 23% van de fabrikanten energie beschouwen als een asset die inkomsten en concurrentievoordeel kan genereren. Focus op duurzaamheid is één van de manieren waarop fabrikanten deze kans kunnen grijpen.
Alle bedrijven voelen de druk om duurzamer te worden. Productiebedrijven voelen die druk zeer waarschijnlijk nog méér, omdat ze typisch enorme energiegebruikers zijn. De cementfabrieken zijn samen bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 8% van alle wereldwijde CO2-uitstoot.
Klanten kopen bij voorkeur bij bedrijven die oog hebben voor de invloed die ze hebben op onze planeet. Deze voorkeur wordt gesteund door regeringen en regelgevers: ze leggen steeds meer wetgevingen en regels op die CO2-neutraliteit nastreven.
Dergelijke ontwrichting is vaak de katalysator van verandering. Fabrikanten werden door de COVID-19-pandemie gedwongen om zich snel aan te passen; nu worden ze – op haast dezelfde manier – door klanten en hun voorkeur voor groenere producten aangespoord om na te denken over de manier waarop hun bedrijf energie koopt, gebruikt en beheert. Er bestaat hiervoor geen kant-en-klare aanpak: de buitenwereld verwelkomt duurzaamheid en dit vormt voor bedrijven een stimulans die hen intern doet focussen op innovatie in hun activiteiten.
Nieuwe energietechnologieën bieden fabrikanten aanzienlijke mogelijkheden om hun duurzaamheidsinspanningen aanzienlijk te versterken. Ze helpen hen bovendien hun innovatie en groei voort te stuwen. Kortom: het is écht noodzakelijk om op het juiste moment op de juiste manier voor de juiste energietechnologieën te kiezen. Maar hoe ziet een solide energieproject er eigenlijk uit?