1. Home
Blogs

Om CO2-neutraal te worden hebben we alle technologie nodig die we kunnen vinden

Bedrijven moeten op weg naar snellere CO2-neutraliteit enkele hinderpalen opruimen. Volgens David Holmes, Chief Technology Officer Energy bij Dell Technologies, is er echter hulp op komst dankzij de beleidswijziging in de VS en de voortgezette investeringen in energie-infrastructuren.

Toonaangevende duurzame bedrijven weten dat er niet één mirakeltechnologie is die hen zal helpen CO2-neutraal te worden. Daarom onderzoeken en implementeren ze een brede scala aan technologieën. Niet iedereen staat echter zo open voor nieuwe technologieën, gedeeltelijk bij gebrek aan inzicht waarin ze moeten investeren.

In het kader van ons nieuwe rapport Waarom wachten om naar CO2-neutraliteit te streven? Stel nu een duurzaam bedrijfsmodel op spraken we met David Holmes, Chief Technology Officer Energy bij Dell Technologies. We hadden het over nieuwe trends in technologieën voor de energietransitie en over de uitdagingen die bedrijven te wachten staan zodra ze beslissen om voor ‘groen’ te gaan.

Wat zijn de grootste hinderpalen voor bedrijven die CO2-neutraliteit willen nastreven in hun activiteiten? Hoe kunnen ze die overwinnen?

Voor velen is het een kwestie van niet weten waar te beginnen. Bedrijven erkennen dat het bij klimaat en duurzaamheid niet gaat om investeren om het groene vakje aan te vinken. Voor vele bedrijven gaat het erom te identificeren waar en hoe ze tegelijk hun duurzaamheid en hun bedrijfsprestaties kunnen verbeteren. Voor kleinere bedrijven kan dit een hele uitdaging lijken, maar ik zou ze aanraden om naar de kansen te kijken. Een goede start is kostenbesparingsprojecten te onderzoeken. Wie minder grondstoffen verbruikt, zal heel waarschijnlijk kosten besparen.

Bedrijven stellen hun CO2-neutrale targets voor, maar de beste leerlingen van de klas hebben al een plan dat specifiek aangeeft hoe ze daar zullen komen. Deze toezeggingen moeten wetenschappelijk onderbouwd zijn, goedgekeurd door organisaties zoals het Science Based Targets Initiative, en gedragen worden door een duidelijk actieplan.

Welke domeinen eisen dringende investeringen om ons dichter naar een CO2-neutrale economie te brengen?

Niet alle CO2-neutrale doelstellingen of CO2-voetafdrukken van ondernemingen ontstaan op dezelfde manier. Er is niet één magische technologie die het probleem zal oplossen. Voor CO2-neutraliteit heb je een enorm complex en divers reeksje oplossingen nodig. Het gaat niet om kiezen tussen technologieën: we hebben álles en nog meer nodig als we willen slagen in dit avontuur. Industriële IoT, slimme steden, bouwbeheersystemen, gebruik van koolstofcaptatiesystemen: alles is nodig. De infrastructuur moet echter parallel met onze ambities ontwikkeld worden.

Sommige technologiesystemen zijn dringend nodig: demand/response-systemen waarmee we het energiegebruik kunnen plannen, zijn bijvoorbeeld ongelofelijk belangrijk. De hoeveelheid data en informatie die een decentraal systeem genereert, zal een informatietechnologieprobleem creëren dat veel complexer is dan alles wat we ooit eerder hebben moeten aanpakken.

Hoe beïnvloedt de nieuwe VS-regering de klimaatagenda voor de bedrijven?

De klimaat- en duurzaamheidsagenda is veranderd met de nieuwe VS-regering. Door klimaat als topprioriteit te bekijken, stuurt de overheid onder president Biden duidelijke signalen dat iedereen actie moet ondernemen om vandaag meetbare veranderingen door te voeren voor morgen. De VS is weliswaar slechts één land, maar het heeft enorme impact op de bredere, wereldwijde benadering. Nu klimaat en duurzaamheid op de overheidsagenda staan, kunnen bedrijven deze initiatieven verder doordrijven. De nieuwe regelgevingscontext staat bijvoorbeeld vierkant achter gebruik en ontwikkeling van virtuele stroomaankoopakkoorden. Ze vormt een nuttige tool voor bedrijven die CO2-credits willen genereren, en voor producenten van hernieuwbare energie die de risico’s van kapitaalintensieve projecten willen ontmijnen.

Tot slot: hoe kan de bedrijfscultuur een impact hebben op duurzaamheidstargets?

De enige manier om als bedrijf effectief te presteren in deze veranderende context is door een organisatiecultuur op te bouwen waarin klimaat en duurzaamheid voorrang hebben”, zegt David Holmes, CTO Energy bij Dell Technologies.

Een voorbeeld is veiligheid en gezondheid: in de jaren 80 vonden in de olie- en gasindustrie enkele ernstige incidenten plaats. Gezondheid en veiligheid werden daarna een fundamenteel cultureel kernwaarde in alle organisaties: het was ieders verantwoordelijkheid, en iedereen zorgde ervoor.

Wij bekijken klimaat en duurzaamheid op dezelfde manier. We weten dat het van belang is voor onze teamleden, klanten, partners en de gemeenschappen waar we actief zijn. Precies daarom heeft ons bedrijf zich erg scherpe targets opgelegd om de uitstoot van broeikasgassen via Scope 1, 2 en 3 in het volgende decennium te verminderen en om tegen 2050 tot CO2-neutraliteit te komen. Wij zien het als een enorme kans om onze business te laten groeien, nieuwe teamleden aan te trekken en het eindresultaat positief te beïnvloeden.

Het goede nieuws hierbij is dat een hoop kennis bestaat die bedrijven niet als hun intellectueel eigendom beschouwen maar graag willen delen met het oog op vooruitgang in onze gedeelde doelen inzake klimaat en duurzaamheid. Dat is niet alleen moreel en ethisch de juiste benadering: het is ook goed voor de business en voor alle aandeelhouders en andere betrokkenen.

Wilt u meer weten over toonaangevende duurzame bedrijven en hoe zij economische en ecologische eisen (profijt versus planeet) afwegen? Download ons nieuwe rapport: Waarom wachten om naar CO2-neutraliteit te streven? Stel nu een duurzaam bedrijfsmodel op.

Meer informatie over Dell Technologies

Abonneer op onze nieuwsbrief

Meld u aan om onze driemaandelijkse nieuwsbrieven te ontvangen:

  • Updates over duurzaamheid en hernieuwbare energie
  • Inzichten in onze energieoplossingen en de bredere energiemarkt
  • Ons laatste nieuws, blogs, case studies en evenementen

Door een formulier in te vullen, gaat u akkoord met de verwerking van uw persoonsgegevens door Centrica Business Solutions zoals beschreven in het Privacybeleid. Centrica Business Solutions stuurt u regelmatig een nieuwsbrief en ander marketingmateriaal waarvan wij denken dat het voor u relevant is. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden.