In het licht van onzekerheid en de onweerswolken van een turbulente wereldeconomie die boven ons hangen, is het voor organisaties steeds moeilijker geworden om zich te concentreren op hun duurzaamheidsdoelstellingen op de lange termijn. Kunnen ze zich heroriënteren en een pad vooruit vinden?
Hoe organisaties op deze uitdaging reageren is essentieel, maar het is niet altijd gemakkelijk om te begrijpen wat de beste aanpak is. Als u echter de kans zou krijgen om achter de coulissen te kijken en een belangrijke organisatie binnen uw sector of misschien zelfs een concurrent een verhelderende vraag te stellen, welke zou dat dan zijn? Over welke fundamentele risico's maakt u zich de meeste zorgen?
Zijn de energiekosten nu ook voor u een prioriteit? Zijn de kosten ook voor u de grootste uitdaging op energiegebied in de komende drie jaar? Nou, gelukkig hebben we dat gedaan. In plaats van één belangrijke organisatie te vragen, vroegen we 500 organisaties uit verschillende sectoren. En in plaats van één inzichtelijke vraag, stelden we er vele. Het doel was hun gedachten te krijgen over hoe zij hun energiekosten en duurzaamheidsdoelstellingen in evenwicht brengen. En zoals u zich kunt voorstellen, was er veel informatie om te verwerken.
In 2023 zegt 46% van de organisaties dat kosten momenteel belangrijker zijn dan duurzaamheid.
42% zegt voorrang te geven aan langetermijnwinst boven snel rendement en strategieën met een laag risico - tegenover 53% in 2021.
De gedachten en gevoelens die ons werden overgebracht waren verhelderend. Iedereen had het op een of andere manier moeilijk toen de gas- en elektriciteitsprijzen in 2022 recordhoogten bereikten. Geen enkele organisatie was immuun voor de gevolgen van de grootste energiecrisis in de moderne tijd en hoewel velen de harde omstandigheden hebben doorstaan, kwam geen enkele organisatie er ongeschonden uit.
We spoelen even door naar 2023: energie-efficiëntie blijft een dringende zorg en organisaties hebben moeite om zich te focussen op hun doelstellingen voor hun decarbonisatiedoelen op lange termijn, omdat ze in verband met het huidige economische klimaat gedwongen worden tot kortetermijnoplossingen. Belangrijker nog, hoe kunnen organisaties zich richten op langetermijndoelstellingen van duurzaamheid, wanneer kostenefficiëntie nu een probleem is?
44% van de organisaties zegt dat lagere en meer voorspelbare energiekosten een belangrijke uitdaging zijn voor de komende drie jaar — meer dan enige andere uitdaging.
Voor 44% vormt financieel risico nu de ernstigste bedreiging waarmee zij worden geconfronteerd, tegenover 49% in 2021. Voor 40% is dat energiezekerheid tegenover 47% in 2021.
U weet waarschijnlijk al dat het verwaarlozen van uw duurzaamheidsdoelstellingen financieel riskant kan zijn. Wat als wij u zouden vertellen dat andere organisaties zijn gaan inzien dat het bereiken van de dubbele doelstelling van energiekostenvermindering en duurzaamheid elkaar niet uitsluiten? Wij zijn niet de enigen die dit geloven; anderen zijn het ermee eens. We hadden het genoegen John Petre, Supply Chain, Procurement & Technical Director bij Weetabix, te interviewen en zijn visie te horen.
Dit zijn complementaire doelstellingen. Als goed bedrijf wil je altijd streven naar efficiëntie en een lager energieverbruik maakt daar deel van uit. En uiteraard heeft een lager energieverbruik ook een duurzaamheidsvoordeel.” John Petre, Supply Chain, Procurement & Technical Director in the Executive Leadership Team at cereal manufacturer Weetabix
Zowel investeerders als klanten blijven veranderingen eisen van organisaties en houden hen verantwoordelijk wat duurzaamheid betreft. Het feit echter dat organisaties zowel de kosten kunnen verlagen als de koolstofvoetafdruk van de organisatie kunnen verkleinen door koolstofarme en koolstofvrije technologieën toe te passen, bewijst alleen maar dat er nog steeds zakelijke argumenten zijn om te blijven streven naar netto nul.
Organisaties die floreren hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het investeren in nieuwe technologieën en systemen om hun energieverbruik en voorspelbaarheid te verbeteren. Hoewel deze investeringen meestal met aanloopkosten gepaard gaan, hebben veel van deze investeringen nu een kortere terugverdientijd, waardoor ze aantrekkelijker worden en de basis leggen voor verdere initiatieven.
52% van de organisaties zegt dat investeerders en aandeelhouders meer dan ooit voorstander zijn van investeren in hernieuwbare energie.
49% zegt dat hun duurzaamheidsinitiatieven hen helpen groene financiering aan te boren en 51% overweegt gebruik te maken van duurzame financiering.
Nu al zegt 8% van de respondenten dat zij WKK-systemen met waterstof geïnstalleerd en 69% zegt de technologie te overwegen, uit te proberen of te plannen. Leiders op het gebied van energiebeheer zullen een cruciale rol blijven spelen om hun organisaties gefocust te houden op duurzaamheidsdoelstellingen op langere termijn. Door ervoor te zorgen dat energiemanagers worden ondersteund en toegerust om kostenefficiënties te vinden en tegelijkertijd te voldoen aan de decarbonisatiemandaten, zullen organisaties ook succes boeken.
Het enige dat we zeker weten, is dat wanneer de onweerswolken zijn overgetrokken en het stof is neergedaald, veel organisaties de littekens van deze chaotische periode zullen dragen. Maar degenen die in deze turbulente tijden gedijen, begrijpen dat uit chaos kansen voortkomen en meestal in een vorm die we niet verwachten. Als er één conclusie is, dan is het deze. Veel van de strategieën en tactieken die organisaties zullen gebruiken om de kosten op korte termijn te verlagen, kunnen ook hun inspanningen om de economie op lange termijn koolstofvrij te maken, ondersteunen.
Ons uitgebreide rapport geeft u een unieke kijk op hoe andere organisaties zich hebben aangepast aan de uitdagingen van het huidige klimaat en geeft u een inzicht van onschatbare waarde dat nergens anders beschikbaar is. Hoe gaat u die kennis toepassen? Laten we het uitzoeken.
Meld u aan om onze driemaandelijkse nieuwsbrieven te ontvangen:
Door een formulier in te vullen, gaat u akkoord met de verwerking van uw persoonsgegevens door Centrica Business Solutions zoals beschreven in het Privacybeleid. Centrica Business Solutions stuurt u regelmatig een nieuwsbrief en ander marketingmateriaal waarvan wij denken dat het voor u relevant is. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden.