Als internationaal bedrijf op het gebied van energie en diensten en met duizenden leveranciers besteden we jaarlijks miljarden ponden - van de inkoop van onderdelen om alles in de huizen van onze klanten soepel te laten verlopen tot het beveiligen van apparatuur voor offshore energiewinning. Als een bedrijf dat verantwoord onderneemt met een verantwoord inkoopprogramma, gebruiken we onze inkoopkracht om hoge sociale, ethische en ecologische normen in onze toeleveringsketen te integreren.
We gebruiken hiervoor clausules voor verantwoord ondernemen in contracten met leveranciers, beoordelen leveranciers online, gaan op inspectie bij leveranciers op locatie en creëren forums voor best practices.
We werken samen met onafhankelijke duurzaamheidsdeskundigen van EcoVadis om strategische duurzaamheidsleveranciers en risicovolle duurzaamheidsleveranciers te herkennen om duurzaamheidsrisico’s in onze toeleveringsketen te identificeren, zoals schendingen van mensenrechten of omkoping en corruptie. In 2016 hebben we 73 leveranciers beoordeeld, wat resulteerde in een gemiddelde duurzaamheidsrisicoscore van leveranciers van 57 (laag risico). Hieruit blijkt dat de meerderheid van onze leveranciers is gevestigd in landen met een lager risico, zoals het Verenigd Koninkrijk, Europa en Noord-Amerika. Onze score is beter dan het gemiddelde van multi-industriebedrijven van 42 (middelhoog risico) en is een verbetering ten opzichte van onze score in 2015 van 54 (laag risico).
Als leveranciers een middelhoge of hoge risicoscore krijgen, gaan we samen met hen aan het werk en ontwikkelen we corrigerende actieplannen. In 2016 kreeg geen van onze leveranciers de beoordeling 'hoog risico', maar twaalf procent kreeg de beoordeling 'middelhoog risico', dus we zullen met hen samenwerken om normen te verhogen. Als leveranciers onder het niveau blijven presteren dat we verwachten, beëindigen we onze relatie met hen.
Daar waar nodig voeren we een extra inspectie uit op locatie bij leveranciers met een hoger risico, zodat we een beter beeld krijgen van de manier waarop ze zaken doen. In 2016 hebben we op twee locaties pilots uitgevoerd, waaronder bij een fabrikant van dienstkleding in Vietnam. In 2017 zijn we van plan om nog eens vijftien leveranciers te inspecteren.
In 2016 zijn we ook samen gaan werken met de invloedrijke Supply Chain Sustainability School. Door samen te werken met de school, hebben onze leveranciers toegang gekregen tot een schat aan online resources en workshops voor een verdere verbetering van vaardigheden en een verantwoorde bedrijfsvoering. We werken ook samen met 45 partnerbedrijven om nieuwe resources te creëren en best practices te implementeren voor het doelmatig omgaan met nieuwe problemen, zoals moderne vormen van slavernij.
In 2017 heeft de Supply Chain School ons geholpen met het faciliteren van een leveranciersforum, dat we samen met onze grootste leverancier, Carillon, hebben georganiseerd. Het evenement was een groot succes met meer dan zeventig deelnemers, en was vooral gericht op het uitwisselen van best practices op het gebied van duurzaamheid en op betere manieren van werken. In 2017 willen we extra evenementen organiseren om op een innovatieve manier optimaal samen te werken met onze leveranciers.
Lees meer over onze aanpak voor het creëren van duurzame toeleveringsketens en let op onze Modern Slavery Act Statement (verklaring omtrent moderne slavernij) die later in 2017 wordt gepubliceerd.
_____
Bent u journalist en wilt u in contact komen met ons mediateam, mail dan naar media@centrica.com
Meld u aan om onze driemaandelijkse nieuwsbrieven te ontvangen:
Door een formulier in te vullen, gaat u akkoord met de verwerking van uw persoonsgegevens door Centrica Business Solutions zoals beschreven in het Privacybeleid. Centrica Business Solutions stuurt u regelmatig een nieuwsbrief en ander marketingmateriaal waarvan wij denken dat het voor u relevant is. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden.